امروز سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

دعوت مردم با حکمت از طریق معرفت امام است پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۴:۵۹


دعوت مردم با حکمت از طریق معرفت امام است تعداد بازدید: ۸۸

آیت الله یثربی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم مردم را با حکمت به سمت خدا دعوت کنیم باید با معرفت امام این کار را بکنیم، عنوان کرد: در دوران کنونی در مورد حضرت امام زمان(عج) زیارتی را مرحوم مفید و شهید اول را نقل کرده اند که در سامرا در سرداب مقدس می خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ الَّذی لا یُؤْتی اَلَّا مِنْهُ» به این معنا که هرکس بخواهد به خدا برسد چه انسان باشد در عالی ترین درجه انسانیت و یا ملک باشد از راه ایشان است.
 
 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجمع نمایندگان طلاب، آیت الله سید محمد یثربی رییس حوزه علمیه آیت الله یثربی کاشان در همایش طلاب و فضلای کاشان، آران و بیدگل و نظنز شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) با اشاره به سالروز ولادت حضرت زهرا(س) به بیان روایتی در توضیح مقام والای بانوی اسلام پرداخت و اظهار داشت: این روایت را مرحوم صدوق از امام صادق(ع) نقل می کند که در حقیقت صحنه ورود حضرت زهرا(س) با تشریفات خاص در عرصه قیامت را بیان می کند.

 

روایتی در شأن  و مقام حضرت زهرا(ع)

 

وی ادامه داد: در این روایت این گونه بیان شده است: «روز قیامت خداوند همه مردم را جمع می کند و بعد منادی ندا می دهد همه سرها را پایین بیاندازید و چشم ها را ببندید تا حضرت فاطمه(س) عبور کند که ایشان با مشایعت هفتاد هزار ملک وارد می شود و مرکب ایشان از مرکب های بهشت است و وقتی از مرکب پایین می آید در دست ایشان پیراهن امام حسین(ع) قرار دارد که خون آلود است و می فرماید ای خدا این پیراهن فرزندم حسین(ع) است و تو می دانی در کربلا با او چه کردند و خداوند به ایشان ندا می دهد و می فرماید: لک عندی الرضا یعنی تو دارای مقام رضای الهی هستی».

 

آیت الله یثربی با اشاره به برخی از نکات مستقر در این حدیث ابراز داشت: در این روایت ابتدا کیفیت ورود حضرت فاطمه(س) و نحوه تکریم همه خلائق را نشان می دهد و نکته دوم این روایت آن است که خدای متعال مستقیما با ایشان گفت‌وگو می کند و بیان می دارد ای فاطمه تو در پیشگاه من رضا داری؛ به همین دلیل است که همه عالم از فهم مقام ایشان محروم هستند و حتی ملائک هم نمی توانند بفهمند فاطمه کیست و از این جا دریافت می شود که آن رضایی که خداوند اعلام می کند یعنی هرچه بخواهد به او می دهد تا راضی شود.

 

وی تأکید کرد: روایت داریم نخستین کسی که وارد بهشت می شود حضرت فاطمه(ع) است و همه انبیاء در صف زیارت او هستند و یک چنین مقامی و عظمتی بدون شک می تواند حجتی بر دیگر حجج الهیه باشد و هرچه بگوییم و تصویر کنیم ذره ای از آن دریای بیکران و مقام قدسی ایشان نیست.

 

نمونه بودن حضرت زهرا(س) برای زنان

 

رییس حوزه علمیه مرحوم آیت الله یثربی کاشان با بیان اینکه صفات همسر نمونه، مادر نمونه و بنده نمونه در مورد حضرت زهرا(س) درست است، تصریح کرد: ولی همه اینها فاطمه نیست و امروز خانم ها بدانند حضرت زهرا(س) تنها مدت کوتاهی در خانه شوهر بود ولی در طول زندگی حتی یک بار خواسته ای از حضرت علی(ع) نداشت و این یک درس بزرگ است و البته طبیعی است که حضرت علی(ع) نیز هیچگاه تحمیلی بر ایشان نکردند.

 

وی ادامه داد: بسیاری از خانم ها این مسائل را به خوبی می دانند ولی به هرحال نوع برخورد با همسر بسیار مهم است؛ برای موفقیت آقایان در زندگی بویژه طلاب یک محیط آرامش و سکونت لازم است و اساس آن به دست مدیر خانه یعنی خانم است، همچنانکه حضرت علی(ع) وقتی از میادین جنگ و حکومت داری به خانه برمی گشت می فرمود: «همین که به چهره فاطمه نگاه می کنم همه غصه هایم را فراموش می کنم»، بنابراین هنر است یک همسر اینچنین انرژی مثبتی را انتقال دهد.

 

آیت الله یثربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تبلیغ درست دین عنوان داشت:  قرآن به صراحت می فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» که در این آیه هم وظیفه نبوت و خاتمیت را ذکر می کند که روحانیت مرتبه نازل تر آن را دارند و البته ابزار آن را هم یاد داده است که با ابزار حکمت و موعظه است.

 

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن حکمت به همه انسان ها داده نمی شود، عنوان کرد: در قرآن از حکمت به خیر کثیر یاد شده است و معنای آن در روایتی صحیح السند «طاعت خدا و معرفت امام» دانسته شده است، یعنی حکمت الهی ابتدایش اطاعت و عبودیت خدا و انتهایش معرفت خلیفه خداوند روی زمین است همچنانکه در سوره جمعه می خوانیم و «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» حکمتی که خداوند به پیامبرش امر کرده همان حکمتی است که مبدأ آن طاعت الله و ختم آن معرفت اوصیاء الله است.

 

http://media.rasanews.ir/Original/1395/12/26/IMG09255690.jpg

 

گم کردن راه به دلیل نشناختن امام است

 

 

رییس حوزه علمیه مرحوم آیت الله یثربی کاشان ابراز داشت: ما گاهی اوقات راه را گم می کنیم و دلیل آن نشناختن امام است، به همین دلیل در روایت معروفی داریم که هرکس امام زمانش را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است و البته این روایت ذیل دارد که هرکس بمیرد و عارف به امامش باشد مهم نیست که محضر ایشان را درک کرده باشد یا نه، البته زیارت یک سعادت بزرگی به شمار می رود ولی زیارت با معرفت مهم است.

 

وی با بیان اینکه شمر و خولی و قاتلان ائمه هم امام زمانشان را دیدند، عنوان داشت: چرا فقط مردم ما به دنبال دیدن امام زمان(عج) در جمکران هستند، بله قبول داریم در دوران غیبت صغری و کبری یکی از بالاترین مکرمت ها همین دیدن امام است ولی شما نگاه کنید چقدر افرادی از همین مسأله سوء استفاده کرده و مدعی امام زمان(ع) شده اند؛ بنابراین زیارت با معرفت به درد انسان می خورد حال راه معرفت، اول درک مقام امامت است.

 

آیت الله یثربی ادامه داد: ما باید در مرحله نخست رتبه امام را درک کنیم که مرتبه نازل اطاعت الله است و مقامی بسیار بزرگ به شمار می رود همچنانکه خداوند در قرآن می فرماید: «اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما» که حضرت ابراهیم بعد از عبدالله بودن، نبی الله شدن و خلیل الله شدن شد توانست به مقام امام برسد که در حالات حضرت ابراهیم(ع) آمده است در طول عمرش از کسی غیر از خدا تقاضایی نکرد و کسی از هم نشد که از او چیزی بخواهد و او نه بگوید.

 

دعوت مردم با حکمت از طریق معرفت امام است

 

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم مردم را با حکمت به سمت خدا دعوت کنیم باید با معرفت امام این کار را بکنیم، عنوان کرد: در دوران کنونی در مورد حضرت امام زمان(عج) زیارتی را مرحوم مفید و شهید اول را نقل کرده اند که در سامرا در سرداب مقدس می خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ الَّذی لا یُؤْتی اَلَّا مِنْهُ» به این معنا که هرکس بخواهد به خدا برسد چه انسان باشد در عالی ترین درجه انسانیت و یا ملک باشد از راه ایشان است.

 

رییس حوزه علمیه مرحوم آیت الله یثربی کاشان در پایان خطاب به علما و روحانیان حاضر در این همایش عنوان داشت: ما امروز هرچه جلو تر می رویم نیاز به علمای اهل فضیلت و عارف به معارف دین همراه با تهذیب بیشتر می شود و از طرفی کسانی که پدرانشان روحانی هستند بهتر می توانند در حوزه و در راه تبلیغ معارف دین موفق باشند بنابراین فرزندان خودتان را به سمت حوزه راهنمایی کنید تا در آینده دین به نحو مطلوبی در جامعه پیاده سازی شود.